Тема. Сучасна поезія Зіньківщини. Творчість Світлани Козаченко та Василя
Різника.
Мета. Ознайомити учнів із окремими фактами життєвого та творчого шляху
поетів-земляків, із їх творчістю; удосконалювати навички виразного читання та
аналізу поезії; формувати вміння сприймати текст на слух, висловлювати власні
судження щодо почутого, розвивати творчу уяву й образне мислення учнів;
виховувати любов до людини, природи, мистецтва.
Цілі.
Учні
повинні знати:
-
цікаві факти з життєвого та
творчого шляху С.Козаченко та В. Різника;
-
ідейно-художній зміст поезій
С.Козаченко “Пироги з грибами”, “Гриби”;
-
ідейно-художній зміст поезії
В.Різника “Бабиного літа павутина…”
Учні
повинні вміти:
-
розповідати про свої відчуття
під час читання та прослуховування віршів;
-
робити словесні
малюнки-ілюстрації до поезій;
-
виразно читати поетичні твори;
-
ставити запитання та робити
висновки з почутого;
-
проводити аналогії між
зображеним у творі та баченим і відчутим у реальному житті;
-
пояснити роль кольору і музики
у змалюванні настрою вірша;
-
працювати в групах;
-
оцінювати досягнення учнів, що
праювали у групі.
Обладнання: Ілюстрації до поезій, збірки поезій „Поетична Зіньківщина” та С.
Козаченко „Заблудився мох у стрісі”
Тип
уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форми
роботи: робота в групах (трійках, парах), аналіз поезій та усні
ілюстрації, міні-театр, прес-конференція.
ХІД УРОКУ
І. З’ясування ступеня емоційної готовності до уроку
Добрий день, дорогі
діти! Сьогоднішній урок української літератури проведу у вас я, учитель
Малобудищанської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Кльокта Тетяна
Михайлівна. А оскільки я ще й пишу вірші, то звичайно, що сьогодні ми
поговоримо про поетичну творчість. Вам надзвичайно повезло, бо сьогоднішніми
гостями нашого уроку є багато вчителів української мови та літератури. А всі
вони – хоча б трішки поети і письменники, бо вибрали свій фах не випадково.
Коли запитати навіть присутніх тут учителів, то більшість зізнається, що у
якийсь період життя писали вірші, а може дехто пише для себе й зараз. У декого
це захоплення переростає у потребу. Такі люди з часом стають справжніми
поетами. Сьогодні на уроці у нас є унікальна можливість познайомитись із
творчістю поетів-учителів та поспілкуватися з ними особисто. Отже, давайте
емоційно налаштуємося на урок: відкрийте свої зошити, напишіть сьогоднішню дату
і продовжде таку фразу: “Від
сьогоднішнього уроку я очікую….”
ІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування
діяльності (цілі та план має на парті кожен учень)
Записуємо тему уроку в зошити.
На партах ми маємо цілі
та план уроку. Чи є в когось доповнення і зміни до них?
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Аналіз вірша С.Козаченко
“Пироги з грибами”
Кожна людина у своєму житті проходить кілька етапів: дитинство, юність,
дорослість, зрілість, старість. Як ви думаєте, на якому з них враження від
оточуючого найяскравіші, все здається новим, дивовижним, незвичайним.
Звичайно, в дитинстві. Отож давайте помандруємо в дитинство до Світлани
Миколаївни Козаченко і послухаємо одну з її поезій із збірки віршів для дітей,
яка вийшла друком минулого року і носить назву „Заблудився мох у стрісі”.
Перед тим, як прослухати і проаналізувати її, я пропоную поділитися на дві
групи: перша – то літературознавці,
які будуть аналізувати саму поезію, а інша – художники-ілюстратори, які повинні намалювати у своїй і нашій уяві
ілюстрації до твору та проаналізувати пропоновані малюнки. Кожна група обере
свого лідера, який буде сприяти участі всіх у роботі і оцінить цю участь у
кінці уроку.
Завдання групи художників-ілюстраторів:
1.
Аналіз запропонованих
ілюстрацій:
Ø
наскільки вони відображають
зміст поезії? Які саме епізоди?
Ø
Чи такими ви їх уявляли,
слухаючи твір?
Ø
Що запропонуєте зобразити
по-іншому, як?
Ø
Які почуття передаються через
малюнок нам?
2.
Які б ілюстрації до вірша
намалювали ви? (усне малювання)
- Які кольори переважатимуть у вашій ілюстрації? Чому?
-
Запитання для літературознавців:
- Яка пора року зображена у вірші?
- Яка подія?
- Ми вже чули від художників, які зорові образи використовує автор. А що
в поезії ми чуємо, які запахи сприймаємо?
- Які почуття викликає цей твір? (приємні почуття домашнього затишку,
спокою)
- Що ви уявляєте, читаючи рядки „заблудився мох у стрісі” (стріха –
солом’яна чи очеретяна покрівля будівлі)? Який художній засіб тут
використано?
- Чому навчає нас ця поезія? (цінувати те домашнє тепло і затишок, які
дають нам наші рідні в дитинстві.
- Поставити одне запитання з приводу даної поезії до автора.
2. МІНІ-ТЕАТР .Подякуємо авторові за
відповідь. А тепер настала черга нашого міні-театру. Всі члени міні-театру з
двох частин повинні скласти гриби так, щоб на зворотній стороні прочитати
репліки зі своєї міні-вистави. Це вірш С. Козаченко
ГРИБИ
-
Міцненькі хлоп’ята й кремезні
діди!
Ховайтесь,
бо хтось поспішає сюди!
-
Накрий-но листочком свого
капелюха,
Тримай,
як зайчисько, на маківці вуха!
-
Брунатні, вишневі та білі шапки
Зарийте
мерщій у колючі голки!
-
Нехай він проходить, нехай не
помітить,
Хай
сонце йому просто в очі засвітить!
-
Ми зовсім нехочем потрапити в
борщ!
Хай
хмара насуне і випаде дощ.
-
Нехай він намокне, нехай
заблукає,
Хай з
лісу мандрує і нас не шукає!
Запитання до акторів:
1. Кого ви зіграли?
2. Які почуття своїх героїв передали?
3. Що означає вислів :”Тримай, як зайчисько, на маківці вуха”?
3. Аналіз поезії В. Різника “Бабиного літа павутина…”
Подякуємо акторам, а самі залишаємось в гостях
у осені, де нас зігріє і заставить замислитись над вічними проблемами життя
вірш Василя Івановича Різника (можливо, у авторському виконанні). Нагадую, що
свою роботу наші літературознавці та ілюстратори продовжують
Слово ілюстраторам.
Запитання для аналізу літературознавцям:
- Які почуття виникають при прослуховуванні цього літературного твору?
(Сум, тривога,
- Поясніть метафору “Сонце засоромлено всміхнеться за своє таке скупе
тепло…”
- Чому в поезії виведено образ сивого діда? Бо осіння пора в людській
уяві асоціюється із порою згасання людського життя – старістю.
- До чого закликає автор у останніх рядках поезії?
- Чи сподобалась вам ця поезія? чим саме?
- Що головне у цьому творі: опис природи, подій чи почуття автора?
- Яку музику ви б дібрали до вірша: енергійну, радісну, ніжну, душевну,
ліричну, таємничу, урочисту, жалібну, сумну, журливу, тривожну, сувору?
4. Прес-конференція.
Уявімо, наша спільна
діяльність принесла результат: літературознавці всебічно проаналізували
творчість Світлани Миколаївни та Василя Івановича і написали прекрасну
передмову до нової їх спільної збірки. Наші художники-ілюстратори перевершили
себе – ця збірка повна чудових кольорових ілюстрацій. Отже, у видавництві „Бобрівник
– школа” виходить збірка, яка підкорила весь світ. А її автори запрошені на
прес-конференцію, де всі ви тепер виступите в ролі журналістів. Наприклад,
представників двох видань: „Бобрівницькі новини” та „ Поетична Зіньківщина”.
ІV
Саморефлексія та оцінювання.
- Наша робота наближається до кінця. Давайте зробимо підсумки і запишемо
в зошити: „На сьогоднішньому уроці я зрозумів...” та продовжимо цю фразу
самостійно.
- Усне взаємооцінювання в групах(трійках)- оцінки лідер групи виставляє
у зошити кожному: “Оцінка за роботу в групі - …”, а лідери – одне одному
так само.
V. Домашнє завдання на вибір: написати лист одному
з гостей із враженнями та побажаннями після зустрічі, можливо, із своїми
віршами; намалювати ілюстрації до почутих на уроці творів. Я думаю, що кращі
роботи Людмила Борисівна обов’язково подарує від вашого імені гостям-поетам.
VІ. Сюрприз. Турнір юних поетів та (або) мій власний вірш про весну. (залежно від часу, що залишився)