- Жанр твору
- Провідний мотив твору (тема)
- Композиція (якщо поезія сюжетна або подієво-розповідна, можна виділити висхідний момент, розвиток, кульмінацію, резюме, а інакше – розподіл умовний)
- Ритмічна організація вірша(строфа, римування, рима, розмір)
- Тропи
- Синтаксичні засоби увиразнення мовлення (стилістичні фігури)
- Фонічна організація вірша
- Висновки (ідея поезії)
ЖАНР ТВОРУ:
Ліричні
твори за ідейно-тематичною класифікацією поділяють на громадянську
(патріотичну), філософську (медитативну), пейзажну, інтимну (особисту, любовну,
еротичну) лірику.
– дифірамб;
– псалом;
– пеан;
– сонет;
– станс;
– канцон;
– елегія;
– послання;
– сатира;
– епіталам;
–
мандригал;
– романс;
–
медитація;
– рондо;
– тріолет;
– ліричний вірш;
– епіграма;
– акровірш;
тощо
ТРОПИ
Епітет – художнє означення, яке передає або виділяє одну
прикмету, характерну рису, ознаку
предмета,
особи, явища: „під сивою сосною”, „чорні
брови”.
Метафора – слово, значення якого переноситься на
найменування іншого предмета, зв’язаного за рисами подібності: „приходить осінь”, „плачуть і моляться білі
троянди”.
Метонімія – метонімічне зіставлення
відбувається не за ознакою подібності, а за ознакою суміжності: „зажурилась Україна” (тобто зажурились
люди в Україні).
Синекдоха – різновид метонімії, у якій
відбувається перенесення значення з цілого на його окрему частку: „тут не ступала людська нога”.
Гіпербола – перебільшення явища, дії,
предмета, яких-небудь ознак, властивостей, характеристик: „Так ніхто не кохав, через тисячі літ лиш приходить подібне кохання…»(В.
Сосюра»).
Літота – надмірне применшення ознак описуваного
предмета: „ курці по коліна;
малесенька, ледве од землі видно»
Порівняння – словесний вираз, у якому
уявлення про зображувальний предмет конкретизується шляхом зіставлення його з
іншим предметом:
а) просте: „життя зникає, як ріка Почайна”;
б)
поширене: „Ти тихо йдеш – так ходять
скрипалі; не сколихнувши музику словами...”
Алюзія – проведення культорологічних паралелей:
застосування образу з відомого твору,
історичного
факту тощо: „І прадід мій ходив, як Ной
після потопу”
СИНТАКСИЧНІ ЗАСОБИ
УВИРАЗНЕННЯ МОВЛЕННЯ (СТИЛІСТИЧНІ ФІГУРИ)
Інверсія – порушення розташування слів у реченні –
допомагає перенести акцент на певне слово, виділити його: „бринить бджолина музика мажорна”.
Риторичні фігури – слугують для емоційного
увиразнення, привертання особливої уваги до
певних
аспектів зображувального явища:
– риторичне звертання – звертання до всіх
або предмета, не передбачає справжнього контакту з особою: „Повій, вітре, на
Вкраїну”;
– риторичне питання – ставиться не з
метою отримання відповіді, а для узагальнення думки:
„Де небо?
Де земля? І як підняти крила?”;
– риторичне заперечення – має форму
відповіді на вірогідне припущення, думку уявного
Співрозмовника:
„Не може бути, щоб його ніде. Без нього людям суєтно і сумно.”;
– риторичний оклик – вислів, що має
підкресленоемоційний характер і вводиться з метою затримати або посилити увагу
на якомусь з аспектів зображувального: „Я Вас люблю, о як я Вас люблю!”
Антитеза – протиставлення думок,
образів чи явищ, щоб більше відтінити певну думку, предмет чи явище; вона
будується на контрасті і вимагає відповідної інтонації: „Співало все, сміялось і бриніло, – А я лежала хвора і самотня.”
Повторення – фігура, заснована на
повторенні окремих слів, що містять в собі основне смислове навантаження:
Ви в наймах
виросли чужії,
У наймах
коси побіліють,
У наймах,
сестри, й умрете!”
Анафора – повторення одного й того ж слова на початку
рядка:
Я на вбогім
сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гіркі.
Епіфора – закінчення кожного рядка одним й тим же словом
або словосполученням:
Усмішка
твоя – єдина,
Думка твоя
– єдина,
Очі твої –
одні.
Рефрен – повторення окремих частин тексту, речень з
певною періодизацією – В.Сосюра „Любіть Україну!”
Оксиморон – Вид тропу, у якому
поєднуються протилежні за значенням поняття, внаслідок чого виникає якісно нове
визначення предмета: „живий труп”, „гіркий мед”, «гарячий сніг».
Тавтологія – повторення в одному
рядку слів з однаковими коренями, як правило, різних частин мови: „дощем
задощило”.
Паралелізм – це розгорнене
зіставлення двох або кількох явищ, дане в схожій
синтаксичній
будові. Може бути паралелізм запереченням:
Правдивим
будь – але не всім ти одкривайся,
Хоробрим
будь – але на техніку зважай.
ФОНІЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ ВІРША
Алітерація – фігура, що створюєтся
шляхом повторення однакових та близьких за звучанням приголосних звуків у
слові, реченні, найближчому контексті: „За кражу, за войну, за кров, / Що
братню кров пролити просять.”
Асонанс – повтор однакових
голосних звуків у слові, рядку реченні, фрагменті тексту, що виявляє цілісність
за образовими компонентами, допомагає точніше розкрити стан ліричного героя: „І
золотої, й дорогої.”
Звуконаслідування – підбір звуків подібних
до звуків живої природи: „Та й почули ми за лісом тільки кукуріку.”