СХЕМА АНАЛІЗУ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

  1.   Жанр твору
  2.     Провідний мотив твору (тема)
  3.      Композиція (якщо поезія сюжетна або подієво-розповідна, можна виділити висхідний момент, розвиток, кульмінацію, резюме, а інакше – розподіл умовний)
  4.   Ритмічна організація вірша(строфа, римування, рима, розмір)
  5.   Тропи
  6.     Синтаксичні засоби увиразнення мовлення (стилістичні фігури)
  7.    Фонічна організація вірша
  8.     Висновки (ідея поезії)


ЖАНР ТВОРУ:
Ліричні твори за ідейно-тематичною класифікацією поділяють на громадянську (патріотичну), філософську (медитативну), пейзажну, інтимну (особисту, любовну, еротичну) лірику.
– гімн;
– дифірамб;
– псалом;
– пеан;
– сонет;
– станс;
– канцон;
– елегія;
– послання;
– сатира;
– епіталам;
– мандригал;
– романс;
– медитація;
– рондо;
– тріолет;
– ліричний вірш;
– епіграма;
– акровірш; тощо

ТРОПИ
Епітет – художнє означення, яке передає або виділяє одну прикмету, характерну рису, ознаку
предмета, особи, явища: „під сивою сосною”, „чорні брови”.

Метафора – слово, значення якого переноситься на найменування іншого предмета, зв’язаного за рисами подібності: „приходить осінь”, „плачуть і моляться білі троянди”.

Метонімія – метонімічне зіставлення відбувається не за ознакою подібності, а за ознакою суміжності: „зажурилась Україна” (тобто зажурились люди в Україні).

Синекдоха – різновид метонімії, у якій відбувається перенесення значення з цілого на його окрему частку: „тут не ступала людська нога”.

Гіпербола – перебільшення явища, дії, предмета, яких-небудь ознак, властивостей, характеристик: „Так ніхто не кохав, через тисячі літ лиш приходить подібне кохання…»(В. Сосюра»).

Літота – надмірне применшення ознак описуваного предмета: курці по коліна; малесенька, ледве од землі видно»

Порівняння – словесний вираз, у якому уявлення про зображувальний предмет конкретизується шляхом зіставлення його з іншим предметом:
а) просте: „життя зникає, як ріка Почайна”;
б) поширене: „Ти тихо йдеш – так ходять скрипалі; не сколихнувши музику словами...”

Алюзія – проведення культорологічних паралелей: застосування образу з відомого твору,
історичного факту тощо: „І прадід мій ходив, як Ной після потопу”

СИНТАКСИЧНІ ЗАСОБИ УВИРАЗНЕННЯ МОВЛЕННЯ (СТИЛІСТИЧНІ ФІГУРИ)
Інверсія – порушення розташування слів у реченні – допомагає перенести акцент на певне слово, виділити його: „бринить бджолина музика мажорна”.

Риторичні фігури – слугують для емоційного увиразнення, привертання особливої уваги до
певних аспектів зображувального явища:
риторичне звертання – звертання до всіх або предмета, не передбачає справжнього контакту з особою: „Повій, вітре, на Вкраїну”;
риторичне питання – ставиться не з метою отримання відповіді, а для узагальнення думки:
„Де небо? Де земля? І як підняти крила?”;
риторичне заперечення – має форму відповіді на вірогідне припущення, думку уявного
Співрозмовника: „Не може бути, щоб його ніде. Без нього людям суєтно і сумно.”;
риторичний оклик – вислів, що має підкресленоемоційний характер і вводиться з метою затримати або посилити увагу на якомусь з аспектів зображувального: „Я Вас люблю, о як я Вас люблю!”
Антитеза – протиставлення думок, образів чи явищ, щоб більше відтінити певну думку, предмет чи явище; вона будується на контрасті і вимагає відповідної інтонації: „Співало все, сміялось і бриніло, – А я лежала хвора і самотня.”

Повторення – фігура, заснована на повторенні окремих слів, що містять в собі основне смислове навантаження:
Ви в наймах виросли чужії,
У наймах коси побіліють,
У наймах, сестри, й умрете!”

Анафора – повторення одного й того ж слова на початку рядка:
Я на вбогім сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гіркі.

Епіфора – закінчення кожного рядка одним й тим же словом або словосполученням:
Усмішка твоя – єдина,
Думка твоя – єдина,
Очі твої – одні.

Рефрен – повторення окремих частин тексту, речень з певною періодизацією – В.Сосюра „Любіть Україну!”
Оксиморон – Вид тропу, у якому поєднуються протилежні за значенням поняття, внаслідок чого виникає якісно нове визначення предмета: „живий труп”, „гіркий мед”, «гарячий сніг».
Тавтологія – повторення в одному рядку слів з однаковими коренями, як правило, різних частин мови: „дощем задощило”.
Паралелізм – це розгорнене зіставлення двох або кількох явищ, дане в схожій
синтаксичній будові. Може бути паралелізм запереченням:
Правдивим будь – але не всім ти одкривайся,
Хоробрим будь – але на техніку зважай.

ФОНІЧНА ОРГАНІЗАЦІЯ ВІРША
Алітерація – фігура, що створюєтся шляхом повторення однакових та близьких за звучанням приголосних звуків у слові, реченні, найближчому контексті: „За кражу, за войну, за кров, / Що братню кров пролити просять.”
Асонанс – повтор однакових голосних звуків у слові, рядку реченні, фрагменті тексту, що виявляє цілісність за образовими компонентами, допомагає точніше розкрити стан ліричного героя: „І золотої, й дорогої.”

Звуконаслідування – підбір звуків подібних до звуків живої природи: „Та й почули ми за лісом тільки кукуріку.”